نورپردازی تری دی مکس فارسی 3ds Max Aligning sun environment

یکی از معایب Arnold Skydome این است که در نمای دید قابل مشاهده نیست. اگر شما نیاز به دید بصری اشیاء صحنه مانند چراغ، با پشت صفحه یا اسکیدوم دارید، می توانید از اسلات پس زمینه محیط استفاده کنید زیرا در نمای دید قابل مشاهده است. در این مورد، من یک آفتاب و آسمان فیزیکی را فراهم می کنم که نور و پشت زمینه ابرها را شبیه آنچه ما پیش از این در این دوره قرار داده ایم. بیا یک نگاهی بیندازیم. ما به گفتگو راه اندازی مجدد برویم و در برگه Arnold Renderer، در محيط، پس زمينه و گسترش فضا، من در حالت پيشرفته هستم. و اگر کمی به پایین حرکت کنیم، می توانیم در بخش انتشار / تاثیر گذار ببینیم، من برای Spydome غیرفعال شده ام، زیرا من می خواهم این بازتاب ها از نقشه سفارشی من در اینجا در زیر پشت زمینه قرار بگیرند. بنابراین در اینجا من بازتاب های درخشان را فعال کرده ام و یک نقشه رنگی را اعمال کرده ام که فقط افزایش یا کاهش فضای ابر HDRI من را افزایش می دهد. بیایید یک رندر از این را انجام دهیم. و ما می بینیم که نور خورشید از دو جهت متفاوت است. این از اینجا در سمت راست قاب برای ابرها آمده است و خورشید از سمت چپ قاب در اینجا برای هندسه پیش زمینه است. من آن را فقط در حافظه ذخیره میکنم تا بتوانیم بعدا دوباره آن را ببینیم، آن را مقایسه کنیم. من روی دکمه کلیک میکنم تا پنجره کادر رندر را کلون کند، و سپس من آن پنجره را به حداقل می رسانم و بعدا نگاه می کنم. سایه فعال را ببندید

 

And now we're ready to align the sun positioner with the backplate. To do that, we'll temporarily assign the backplate image to the scene environment. So here we can open up the environment settings directly from here and also open up the material editor. We can do that from the button on the main toolbar. And currently, we have the physical sun and sky environment applied to the environment map here. We want to just temporarily assign this clouds gain color map, so click on its output and drag over to the environment map slot. And in popup window, choose instance and click OK. Then we can close some of these windows and take a look at what we have. We can see the environment image in the background of the physical camera now. I've got a sun positioner here that I'm going to use to provide the illumination. And in order to align the sun positioner properly with that backplate, I've placed the sun positioner compass rose directly on the pivot point of the camera. That ensures that the sun appears in the correct location in the camera's field of view. Now, we could use this camera to look around, but I want to keep that one locked down. So, let's make a copy of this camera. From its viewport menus, click on PhysCamera001 and choose select camera. Go to the menus and choose edit, clone. And make it a copy instead of an instance and just leave the name at its default, PhysCamera002. Now we've got a duplicate. Place that into a viewport. Let's sacrifice our perspective. You click on perspective. Go and choose cameras, PhysCamera002. And now we can load that in the background here too. Go to the views' menu to viewport background, environment background. We can't look around yet because I've locked the rotations for the camera. So, select the camera from the viewport label once again, PhysCamera002, select camera. And then go to the hierarchy panel. And in the link info panel, disable the locks for rotate X, Y, and Z. And now we can actually look around in the PhysCamera002 viewport

اگر در پایین سمت راست به کنترل های ناوبری نمایشگر خود بروید، یک دوربین پانل حاوی این برچسب وجود دارد. به طور پیش فرض، این در زیر دوربین مدار بسته است. بنابراین، احتمالا دوربین مدار را مشاهده خواهید کرد. بنابراین، روی آن کلیک کنید و آن را نگه دارید، و یک پرواز را می بینید. و دوربین پان را انتخاب کنید، که به نظر می رسد مثل یک دست کوچک است. و سپس روی ViewPar PhysCamera002 کلیک کنید و بکشید. و ما می توانیم به اطراف نگاه کنیم. ما می بینیم موقعیت موقعیت خورشید ما وجود دارد. و خورشید واقعی در تصویر HDRI است. ما می توانیم در اینجا با زمینه ای از زوم حرکت کنیم و فقط دقیق تر آن را تنظیم کنیم تا آن را محور قرار دهیم. حالا ما فقط نیاز به تنظیم ارتفاع و Azimuth برای positioner خورشید را به خط با این تصویر. بنابراین ما می توانیم یک ابزار انتخاب شی را دوباره انتخاب کنیم. موقعیت آفتاب را انتخاب کنید. برو به پانل تغییر. و در پایین، ما azimuth و ارتفاع. و ما می توانیم سعی کنیم که آن را در اطراف حرکت دهیم و آن را در میدان دید دوربین قرار دهیم. ما می توانیم آن را کمی با ساده تر شدن از طریق فلاش دوربین انجام دهیم. اگر ما به نمایشگر PhysCamera002 برویم و دوباره آن دوربین را انتخاب کنیم، در پارامترهای اساسی خود در زیر صفحه نمایش viewport نمایش مخروطی، آن را همیشه تنظیم کنید. و حالا ما می توانیم به انتخاب موقعیت موقعیت خورشید برسیم و هنوز هم می توانیم فرسایش دوربین یا مخروط میدان دید آن را ببینیم که ما را برای تنظیم مختصات افقی آن آسان تر می کند.

 And then we can tell whether we're in that field of view or not more easily. And there it is. So, we've got our sun positioner icon there, but it's white against a white sun, so we can't really see it. I'll just temporarily knock the exposure down in this viewport. We need to enable lighting first, so go into the menus, the one labeled standard, and choose lighting and shadows, illuminate with scene lights. And that enables exposure control in the viewport. And then open the exposure control window. Just click anywhere in this view to deselect the sun positioner. Open the environment and effects dialogue with the 8 key on the keyboard. And just temporarily set the exposure value to 12. And now we can actually see what we're doing here. So we can reselect our light, our sun positioner, and make our final adjustments to the horizontal coordinates. And if we needed to, we could enter in numerical values here such as 43.5 or something like that. But we're in the zone. It doesn't need to be precisely in the center, and that's probably going to be fine. We can set our exposure back to the original value of six and reassign the physical sun and sky to the environment. So, reopen the material editor and drag physical sun and sky environment over to the environment maps slot. And choose instance and click OK. Let's close some of these windows, and we'll do an active shade rendering. And compare it to our previous rendering, which I minimized down here, so I can bring that back up again. On the left is the image after we rotated the sun positioner to match the background plate. And on the right, the image before we rotated in which you can see that there's a mismatch between the background and foreground lighting. And that's how to adjust a sun positioner to align it to a background plate.