آموزش تری دی مکس 3ds Max The Stitch rollout
آموزش تری دی مکس Mastering UVW Mapping in 3ds Max - The Edit UVW Interface
تنظیمات خوشههای UV:
با کلیک روی یک گزینه، میتوان جهت خوشههای UV را تغییر داد.
اگر تغییرات لغو شوند، خوشه به موقعیت اولیه برمیگردد.
گزینههایی مانند تراز خوشه، مقیاس خوشه و کنترل تعصب وجود دارند که بر نحوه نمایش و نگاشت UV تأثیر میگذارند.
تراز خوشه:
روشن یا خاموش کردن این گزینه جهت خوشه را تغییر میدهد تا نگاشت UV نرمتر و یکدستتر شود.
این تغییر را میتوان در لبههای مدل مشاهده کرد که درزها (seams) کمتر قابل مشاهده میشوند.
مقیاس خوشه:
این گزینه روی اندازه خوشه تأثیر میگذارد و آن را به اندازه منبع نزدیک میکند.
کنترل تعصب (Bias Control):
این ابزار نتیجه نگاشت UV را به سمت یک خوشه خاص متمایل میکند.
مقدار صفر به نفع منبع، یک به نفع هدف، و 0.5 حالت وسط است.
رفع درزها و بهبود نگاشت UV:
پس از اعمال تنظیمات، درزهای UV کمتر قابل مشاهده هستند و نگاشت بهبود مییابد.
با این حال، ممکن است هنوز هم مشکلاتی مانند تداخل UV در برخی مناطق وجود داشته باشد.
ابزارهای بعدی:
اشاره شده که در ادامه میتوان از ابزار آرامش (Relax) برای بهبود بیشتر نگاشت UV استفاده کرد.
همچنین ابزارهای دیگری مانند انفجار رول (Roll Unwrap) در بخش ویرایش UV وجود دارند.
نتیجهگیری:
این متن بخشی از یک آموزش ویرایش UV است که نحوه استفاده از تنظیمات خوشهها برای بهبود نگاشت بافت را توضیح میدهد. هدف نهایی، کاهش درزها و ایجاد یک توزیع یکنواخت از UVها روی مدل سهبعدی است.
هنگامی که آن را به نقشه برداری و بافت می آید
00:00:02 قطعات پیچیده تر از هندسه
00:00:05 مانند مسکن دریچه یافت
00:00:06 در پشت شخصیت ربات ما در اینجا.
00:00:08 ما احتمالا خود را پیدا خواهد کرد
00:00:10 نیاز به کار با ابزار دوخت
00:00:12 که ما یک نگاه در این تمرین است.
00:00:16 در واقع اگر من جلو بروید و باز کردن
00:00:18 پنجره ویرایشگر UV، شما شاید می
00:00:20 ببینید که چرا این ممکن است این مورد.
00:00:23 آنچه ما را در اینجا یک بدون پوشش است،
00:00:25 ایجاد ابزار که ما با استفاده از
00:00:27 به این دوره از جمله درز کار
00:00:30 و گزینه های نقشه برداری شتاب.
00:00:32 در حال حاضر در حالی که نقشه برداری در سراسر
00:00:33 لبه مسکن دریچه در اینجا
00:00:35 است که واقعا همه که بد نیست،
00:00:36 با توجه به اینکه ما هیچ مشخص نیست را ببینید
00:00:38 متخصص ماموگرافی یا کشش از نقشه آزمون
00:00:40 در ویوپورت، آن است که هنوز روشن
00:00:42 که نتیجه نهایی می تواند بهتر.
00:00:45 به عنوان مثال، در حال حاضر تعداد بسیار
00:00:47 درز قابل توجه است که قطعا
00:00:49 زندگی را دشوار برای هنرمند
00:00:51 است که به اعمال بافت نهایی به این مدل است.
00:00:55 و البته، بیشتر درزهای ابزار
00:00:57 که ما تا پایان با بیش از هم جدا
00:00:59 خوشه UV در پنجره ویرایشگر ما
00:01:01 که دوباره تنها کار خواهد کرد
00:01:03 با این بخش از مدل سخت تر
00:01:04 از آن واقعا نیاز به.
00:01:07 هر دو از این با این حال، مشکلات
00:01:08 که ابزار کوک ما می تواند کمک صاف کردن.
00:01:12 برای دریافت یک دید واضح و روشنی خوب از آنچه ما
00:01:14 به اینجا کار می شود،
00:01:16 اجازه دهید سمت چپ کلیک کنید در منوی دیدگاه سایه،
00:01:19 پایین آمده به نمایش انتخاب ورود،
و سپس از پرواز کردن، علامت نمایش انتخاب شده با گزینه چهره لبه. این سادگی پاک کردن دید ما اجازه می دهد به تمرکز بر روی تنها نقشه برداری و درز که ما علاقه مند دستکاری هستند. در حال حاضر البته، ما قادر به از بین بردن نیست تمام درزهای است که ما در اینجا شاهد به عنوان برخی از آنها در جهت برای ما مورد نیاز یک راه حل بدون پوشش داشته باشند. آنچه ما در تمیز کردن هر چند تمرکز خواهد کرد هستند سه نشسته تنها در بالای مسکن دریچه. به منظور تعیین که خوشه در پنجره ویرایشگر این ارتباط به،
پرش اجازه دهید به چند ضلعی حالت زیر شی و سپس در حالی که پایین نگه داشتن کلید کنترل، یک چند ضلعی را انتخاب کنید دو طرف درز وسط در دید. این به ما می گوید که ما قصد داریم به کار به طور خاص در پنجره ویرایشگر با دو خوشه UV اینجا دیده می شود. بیایید زوم بر روی آن و سپس سوئیچ را به حالت ورتکس زیر شی
به منظور شروع به تمیز کردن تا چیز.
00:02:21 اولین چیزی که ما می خواهد به درک در اینجا
00:02:23 روشی که در آن اطلاعات است
00:02:25 در پنجره ویرایشگر نمایش داده
00:02:27 هر زمان که ما یک انتخاب سطح راس.
00:02:31 اگر من، به عنوان مثال، سمت چپ کلیک کنید و کشیدن
00:02:34 برای گرفتن راس در امتداد لبه
00:02:35 خوشه دست چپ ما در اینجا، ما می بینیم
00:02:38 که در حالی که کسانی که در داخل اسیر
00:02:41 پنجره انتخاب قرمز،
00:02:43 ما در همان زمان گرفتن یک انتخاب ثانویه
00:02:45 در خوشه دست راست ما، تنها در این زمان به رنگ آبی.
00:02:49 آنچه ما می بینیم در اینجا راه 3ds مکس است
00:02:52 از ما گفتن که این دو مجموعه
00:02:54 از رئوس به ظاهر متفاوت
00:02:57 در واقع یکی و یکسان هستند.
00:03:00 در واقع در ویوپورت، ما می
00:03:02 وضوح می بینیم که ما در حال حاضر
00:03:04 تنها یک درز تک انتخاب شده است.
00:03:07 پس در حالی که فرایند نقشه برداری UVW
کند، برای سهولت استفاده، ما اجازه می دهد
00:03:12 برای شکستن یک خمیر UV به خوشه های بصری جداگانه.
00:03:16 3ds مکس هنوز هم همچنان به استفاده از
00:03:18 تنها یک مجموعه واحد از لبه
00:03:20 و رئوس در طول هر درز.
00:03:23 آنچه که ما شاهد در اینجا پس از آن،
00:03:24 دو نمایش های رنگی جداگانه کدگذاری هستند
00:03:28 دقیقا همان نقاط بر روی مش UV است.
00:03:32 حال حاضر به منظور استفاده از ابزارهای کوک
00:03:34 در رول پیدا شده است از همین نام،
00:03:36 ما تنها نیاز به یک مجموعه
00:03:38 از انتخاب مستقیم راس، فقط به عنوان
00:03:40 ما در اینجا انجام داده اند.
00:03:42 این می شود توسط ابزار کوک شده
00:03:44 به عنوان انتخاب منبع.
00:03:46 مجموعه آبی یا ثانویه به طور خودکار
00:03:48 می شود به عنوان انتخاب هدف شناخته شده است.
00:03:52 و با این معرفی مهم هستند
00:03:54 به یاد داشته باشید چرا که اگر من فقط شناور
00:03:56 بر روی دکمه در کوک رول از،
00:03:59 شما می توانید ببینید که ما هر دو
00:04:00 کوک به هدف قرار دادن و کوک به گزینه های منبع
00:04:04 که ما می توانیم با استفاده از ایجاد.
00:04:06 انتخاب ما با استفاده از اینجا تعیین خواهد کرد
00:04:09 چگونه راس انتخاب های ما در مورد نقل مکان کرد
00:04:12 در داخل فضای UV است.
00:04:14 اگر من کوک را انتخاب کنید به هدف قرار دادن،
00:04:16 پس از انتخاب اولیه من، منبع،
00:04:19 خواهد شد در سراسر به راس هدف پرش.
00:04:23 در حالی که اگر من ضربه ناروا و به جای
00:04:26 انتخاب کوک به گزینه منبع،
00:04:28 بعد از آن خواهد بود که آبی یا هدف انتخاب
00:04:30 است که حرکت می کند.
00:04:33 در حال حاضر این تنها گزینه نیست
00:04:34 در دسترس ما البته.
ما همچنین کوک به عملکرد متوسط را است که هر دو مجموعه انتخاب شود به ملاقات در نقطه نیمه راه آن را به عنوان. و در نهایت، ما شاید گزینه متنوع ترین از همه، این که کوک ابزار سفارشی. حالا اگر من جلو بروید و به سادگی با کلیک دکمه سفارشی کوک، آنچه در واقع در پنجره ویرایشگر اتفاق می افتد احتمالا شود کمی معلوم با توجه به اینکهعملیات ما می بینیم به نظر می رسد به محل به صورت خودکار. اگر ما به دقت نگاه کنید دکمه خود را هر چند، ما می توانید ببینید که آن را به یک کمی سیاه و سفید مثلث گوشه ای که در نرم افزار 3ds Max UI نشان دهنده یک پایین بر پرواز کردن. بنابراین اگر من فقط ناروا کوک قبلی ما و سپس سمت چپ کلیک کنید و نگه دارید بر روی دکمه شما می توانید ببینید که ما در واقع باید یک گزینه انتخاب دوم در دسترس ما است.