تکنیک کاهش زمان رندر در Vray
آموزش Irradiance map modes - رندرگرفتن از صحنه ثابت از چندین دیدگاه
در این آموزش میخواهم یکی از مهمترین ویژگی های موتور رندر Irradiance map رو یعنی قابلیت Save کردن Sample ها رو توضیح بدم.
این آموزش برای پروژهای پروژهای ثابت است.یعنی محل و تعداد نورها و متریالها،جای آبجکتها و ...ثابت و فقط میخواهیم از زوایای مختلف رندر بگیریم.
- روش های بسیار مفید جهت کاهش زمان رندر در پلاگین وی ری از نرم افزار تری دی مکس
- آموزش کاهش زمان و حفظ حافظه هنگام رندر - 3dmax و Vray
به طور پیش فرض irradiance map روی تک فریم(Single frame)تنظیم شده است.واین ما رو قادر میکند تاازهر زاویه ای،جدا رندر بگیریم.اما irradiance map نیز محاسبات را دوباره انجام میدهد.
2 دوربین داخل فایل مکس ساخته شده است. هردو را رندر بگیرید:
ما میتوانیم یک زاویه را رندر بگیریم و محاسبات irradiance map رو Saveکنیم وبه Vray بگوییم که به جای محاسبه دوباره از همان اطلاعات که قبلا محاسبه کردی استفاده کن.البته تا زمانی که آخرین رندری که گفتیم در حافظه وجود داشته باشد.(یعنی تا زمانی که دکمه پاک کردن مموری کنار irradiance map را نزده باشیم.
تنها کاری که باید انجام بدیم این است که به پارامترهای irradiance map برویم و دکمه Save to file را زده و بانام دلخواه Save کرده ودر قسمت Mode گزینه From file فایلی که Save شده رادوباره به خودش میدهیم.
تا زمانی که یک زاویه ای را رندر میگیریم و از محاسبات irradiance map قبلی استفاده میشود.رندر خیلی سریع است.حالا اگر ما زاویه دیگری را با همان محاسبات قبلی رندر بگیریم،چه اتفاقی می افتد؟
مصلما این چیزی نیست که ما میخواهیم،اما چه اتفاقی افتاده؟irradiance map فقط Samples ها رو روی صفحاتی محاسبه میکند که در دوربین دیده میشوند.اگر گزینه Show samples را تیک بزنید جایی که samples ها هستند را می بینید.
آیا امکان دارد که این زاویه را رندر بگیریم و از samples های زاویه قبلی استفاده کنیم و وقتی جایی که لازم بود از آنها استفاده کنیم؟ جواب بله است.فقط irradiance map mode روروی Incremental add to current map بگذارید.(یعنی به صورت نمونه ای به مپ جاری اضافه کن).به یاد داشته باشیدکه irradiance map جاری هنوز روی مموری است.و رندربگیرید:
ویری samples های جدیدی روبه irradiance map اضافه کرده.در زیر هم مقایسه samples های جدید با رنگ قرمزو قدیمی را با رنگ سبز می بینید:
حالا بیاییدببینیم که صحنه با این Map چه شکلی میشود.irradiance map رو Save کنیدو گزینه Mode رو روی From File بگذارید.وتیک گزینه Show samples را بردارید.
درحقیقت لازم نیست که برای تمام رندرهاگزینه Load/Save را بزنیم.گزینه Mode را دو باره روی Incremental add to current map بگذارید و به پرسپکتیو برید و از زوایای مختلف به طور اتفاقی رندربگیرید.(تابه طورخودکار samples های irradiance map هایی که محاسبه میشوندبه فایل قبلی اضافه شود.من این چند تا View روبه طور اتفاقی و دلخواه رندر میگیرم.
بعد از گرفتن چند View محتلف و دلخواه irradiance map رو با دکمه Save to File مثل قبل ذخیره کنید.همین لحظه از اون استفاده خواهیم کرد.
به عنوان مقایسه،این آخرین رندر است که زمانی که irradiance map mode روی Single frame تنظیم شده،گرفته شده است.)یعنی با یک irradiance map کاملا جدید گرفته شده است.
زمان رندر افزایش یافته- به عنوان یک اصل توجه داشته باشید که ، ایجاد(محاسبه)Sample جدید همیشه گرانترست از آنهایی که در هم اکنون در مموری وجود دارد.
بیایید برگردیم به irradiance map های Save شده.حالا حاوی اطلاعات کاملی از بخش بزرگی از صحنه ما شده است. ما می توانیم از آن بدون اضافه کردن هیچ irradiance map دیگری برای رندر کردن زوایای دیگر استفاده کنیم.دکمه Mode را روی From file بگذارید.زاویه ای رو انتخاب کنید که تا حد ممکن شبیه به زاویه زیر باشد و دکمه رندر را بزنید.
در نظر داشته باشید که ما هیچ محاسبات irradiance رو برای این رندر انجام ندادیم!ما فقط از Irradiance map هایی که تا حالا محاسبه شده،استفاده کردیم.ای امکان هست،زیرا Irradiance map هم اکنون حاوی اطلاعات کافی برای رندر کردن این زاویه است،گرچه اگر ما قبلا این زاویه را رندر نگرفته ایم.
اگر Irradiance map حاوی اطلاعات کافی نباشد،ما میتوانیم به طور مصنوعی آن را اضافه کنیم.برای پر کردن اطلاعاتی که وجود ندارند،کافیست گزینه Mode را روی Incremental add to current map بگذارید و به زاویه ای بروید که آن قسمت دیده میشود و رندر بگیرید.
((پلاگین فوق العاده کاهنده زمان رندر در Vray))