آموزش کار با Vray mesh export

آموزش فارسی ویدئویی کار با پلاگین ویری پروکسی: تبدیل آبجکت تری دی مکس VRayProxy

آموزش Vray mesh export : Evermotion-V-Ray proxy in use

یکی از قابلیت های کاربردی Vray است.حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از اضافه کردن آبجکت به فایل مکس , به خصوص آبجکت درخت و ماشین حرکت و چرخش توی Viewport خیلی کند شده و حتی گاهی اوقات فایل مکس با یه پیغام خطا بسته میشود که دلیلش هم عدم توانایی در نشان دادن صحنه توسط کارت گرافیک و رم کامپیوتراست.

proxy آبجکتی است که شما را قادر میکند تا حجم هندسی(mesh) را که در زمان رندر،import کنید.این کار باعث ذخیره مقدار خیلی زیادی از حافظه میشود.وقتی که بر روی صحنه خود کارمیکنید.مثلا تعداد خیلی زیادی درخت با تعداد بسیار بالایی پولیگان دارید(high-poly trees)،لازم نیست که همه آنها را در viewport ها ببینید.با exporting کرده آنها به Vray mesh export میتوانید سرعت و روانی کار بر روی صحنه تان را افزایش دهید.و قادر خواهید بود که polygons های بیشتری را رندر بگیرید.

اگر بخواهید چیزی را تبدیل به mesh کنید، واضح است که به 2 روش میتوانید این کار را انجام دهید:

1-آبجکت خود را انتخاب، کلیک راست کرده و گزینه "V-Ray mesh export" را انتخاب کنید.

2-آبجکت خود را انتخاب، و در قسمت maxsript عبارت " doVRayMeshExport() " را بنویسید.

هر 2 روش بالا، باعث باز شدن کادر Vray mesh export میشود.با این گزینه ها:

Folder: جایی که فایل mesh ذخیره میشود.

Export as single file: وقتی که 2آبجکت یا بیشتر را Export میکنید، این گزینه باعث اتصال و ادغام شده آنها میشود.

File:اسم فایل mesh است.

Export as multiple files: اگر این گزینه فعال باشد.Vray برای هر آبجت، یک فایل میسازد.

Automatically create proxies:باعث export و ساخت proxy میشود.همه احجام و متریال ها Save میشود و پابجکتی که Export کردید پاک میشود.

Useful informations:اطلاعات مفید:

1-به یاد داشته باشید وقتی که میخواهید mesh را Export کنید، باید برای رندر آماده باشد.زیرا V-Ray mesh. قابل ویرایش نیست.

2-وقتی که چند multiple proxy از یک میسازید،بهترین روش، ساخت یکی و سپس کپی از نوع instance است.


روش استفاده از Vray mesh export:

1- یکی از درخت های Archmodels vol.31 را انتخاب میکنیم:

2-حالا آبجکت را با بدنه درخت و برگ ها attach میکنیم.به یاد داشته باشید که از گزینه match materials ID's استفاده کنید.

3- از این درخت proxy بسازید:

4- بعد از exporting، آبجکت شما به این شکل خواهد بود:

5-از هر proxy که میخواهید استفاده کنید و برای کپی از گزینه instance استفاده کنید.

6- من پروکسی ها بیشتری ساختم.به این شکل:

7- برای پیش نمایش proxies ها در دیدگاه ها من گزینهbounding box را ترجیح میدهم.

8-حالا دراینجا رندر این درخت را می بینید.یک plane, physical camera and sky and sun قرار دادم.

9- در اینجا یک قطعه زمین چمن است می بینید که تعداد خیلی زیادی polygons دارد.

10- همه این ها را تبدیل به V-Ray proxy کرد و یک زمین چمن بسیار زیبا ساختم.

11- بعد از رندر، به این شکل شد

12- در اینجا ماشینی را attaching کردم در صحنه merged میکنم.

13- حالا proxies را هر جایی که میخواهید ماشین ظاهر شود، قرار داده و رندر بگیرید:


معایب : تنها دو ایراد و به عبارت درست تر بگویم محدودیت برای Vray mesh export وجود داره :

  1. بعد از تبدیل آبجت ها دیگه قابل ویرایش نیستند.مثلا اگه یه درخت رو تبدیل به پروکسی کنی میشه توی صحنه جابه جاش کرد یا مقیاسش رو تغییر داد یا یه Modifier بهش اعمال کرد اما دیگه متریالش رو نمیشه تغییر داد.

  2. وقتی رندر گرفته میشه و باکت ها (همون مکعب هایی سفید که توی کادر رندراند و رندر رو کامل میکنن)داره آبجکت ها رو رندر میگیره اگه به Windows Task Manager نگاه کنید متوجه میشوید که مکس از همه CPU استفاده نمیکنه و این میتواند که مشکل ساز باشد مخصوصا توی انیمیشن که برای ۱دقیقه اش باید ۱۸۰۰ عکس رندر بشه و نتیجه اینکه این قضیه ۱۸۰۰ بار تکرار میشود.

  3. لازم به ذکر است که علیرغم تصور خیلی از دوستان که فکر میکنند که این ابزار زمان رندر را پایین میاره , عرض میکنم که هیچ تاثیری روی زمان رندر ندارد و خواهش میکنم تا مطلبی رو از یک منبع معتبر مانند Vray The Complete Guide ندیدید یا شخصا خودتون امتحان نکردید حرفی رو قبول نکنید.

مزایای Vray mesh export :

  1. امکان وجود احجام سنگین با میلونها Polygon در صحنه های 3DMAX که در حالت عادی غیر ممکن است.

نحوه کار با Vray mesh export :

اول ـ آبجکتی که میخوایم اکسپورت کنیم انتخاب و روش راست کلیک میکنیم.

دوم ـ گزینه Vray mesh export رو بزنید تا کادرش با گزینهای زیر بیاد :

-Export as a single file : برای زمانی که آبجکت ما یکپارچه باشه و فقط از یه متریال ساخته شده باشه.

- Export as a multi file : برای زمانی که آبجکت از چند قسمتی باشه(مثل الان).

- Automaticlly create proxies : اگه تیک بخوره یعنی اون یک آبجکتی هم که الان توی صحنه است هم خودش تبدیل به پروکسی میشود.

Proxy Objects VRayProxy Mesh Export آموزش فارسی پلاگین ویری پروکسی تری دی مکس

آموزش ویری پروکسی تری دی مکس 3ds max VRayProxy