نورپردازی تری دی مکس 3ds Max Gamma correction and linear workflows

گاما منحنی کنتراست یک تصویر است و اصلاح گاما برای جریانهای فوتومتریک یا خطی بسیار مهم است. این مقدار عددی است که شکل آن منحنی را نشان می دهد. مقادیر گاما در زیر یک افزایش کنتراست، و مقادیر بالای یک، کنتراست را کاهش می دهند. یک برنامه از گاما یک روش فشرده سازی داده های تصویر است. چشم های انسان نسبت به تفاوت های نسبی در زنگ های تیره تر حساس تر هستند و ما نسبت به تفاوت ها در رنگ های روشن یا برجسته کمتر حساسیم. اصلاح گاما از این پاسخ غیر خطی برای بهینه سازی ذخیره سازی و نمایش تصویر استفاده می کند. فایل های تصویری استاندارد، داده های بیشتری را در سیاه پوستان، فشرده سازی برجسته ها، و هنگامی که تصویر نمایش داده می شود، گاما رمزگشایی می شود و کنتراست تصویر بازسازی می شود. یک دوربین دیجیتال نیز درست مانند چشم ما به مناطق سایه حساس است.
If we looked at that camera data in raw form, with gamma value interpreted as one, it would look washed out. But image viewing and editing applications normally interpret a standard image file as having a gamma of 2.2. So the low contrast image is decoded and displayed with normal contrast. Gamma correction is also essential for a linear rendering workflow. 3D renderers are not more sensitive to shadows unless gamma correction is enabled. Photometric lighting is in a so-called linear space, because light intensity directly corresponds to pixel value. If gamma correction is not enabled, the rendering shows a linear relationship between photometric light intensity and pixel brightness, and the blacks look crushed. To emulate a human eye or a real camera, gamma correction must be enabled with photometric lighting, increasing sensitivity in the shadows. Gamma correction is on by default in 3DS Max, but it can be disabled in preferences. One last note to keep in mind, if exposure control is enabled, then gamma correction is always enabled as well, regardless of the setting in the preferences. That's a general idea of what gamma correction is, and why it's so important for photometric lighting in 3DS Max.