آموزش ساخت آسمان (background)در تری دی مکس
در اینجا یه آموزش ساده و کاربردی برای ساخت آسمان (background) در تریدیمکس (3ds Max) هست که میتونی برای صحنههای رندر شدهات استفاده کنی: 🌤️✨
🎨 مرحله 1: باز کردن محیط Environment
دکمهی 8 روی کیبورد رو بزن (یا از منوی Rendering > Environment)
📂 این پنجره Environment and Effects رو باز میکنه.
🌅 مرحله 2: اضافه کردن عکس آسمان
تو قسمت Environment Map روی دکمهی None کلیک کن.
از لیست، Bitmap رو انتخاب کن. 🖼️
تصویر دلخواه آسمان (sky HDRI یا jpg) رو از سیستم انتخاب کن. 🌄
🧭 مرحله 3: تنظیم پسزمینه
مطمئن شو که گزینهی Use Map تیک خورده باشه ✅
حالا برای اینکه آسمان توی نمای ویوپورت هم دیده بشه:
وارد نمای Perspective شو
کلید Alt+B رو بزن
تیک Use Environment Background رو فعال کن ☁️
💡 نکات اضافی:
اگر از V-Ray استفاده میکنی، میتونی از V-Ray Dome Light با HDRI استفاده کنی که نور واقعگرایانهتری میده. 🌞
توی رندر نهایی با V-Ray هم، نتیجه خیلی طبیعیتر خواهد بود! 🔥
روش ساخت آسمان (background) در 3ds max:
یکی از مهمترین چیزهایی که در رندرهای خارجی (Exteriors) با اون مواجه هستیم،آسمان یا بگراند پروژه است.بگراند باید با کیفیت و متنوع باشد.به راحتی قابل تنظیم و تغییر باشد.
- استفاده از پلاگین تخصصی ساخت آسمان.
- استفاده از Gradient map.
- استفاده از یک استوانه و Vray Lightmap.
- استفاده از HDRI
- استفاده از Vray sun & Sky
................................................................................................................................
- استفاده از Vray Lightmap:
1-در ابتدا یک استوانه از نمای Top با شعاع حدود 500 متر و ارتفاع حدود 250 متر بسازید.این ابعاد بستگی به تناسب طول و عرض بگراند شما دارد.
2-از لیست Modifiers ، گزینه Editable Poly را انتخاب کنید.
3- عدد4 را انخاب کنید تا به حالت زیر شیع پولیگان بروید و صفحات بالا و کف استوانه را انتخاب و Delet کنید.
4-مودیفایر شل(shell modifier) را با ضخامت 1 متر به استوانه دهید.(این کار باعث مخفی شدن صفحات سیاه پشتی میشود)
5-از کادر متریال ادیتور گزینه ویری متریال ادیتور را انتخاب و به استوانه اعمال کنید.
6-به ویری متریال بروید و عکس مخصوص بگراند خود را به عنوان دیفیوز(Diffuse) به آن اعمال کنید.
نصاویر نمونه با استفاده از روش 3 (Vray Lightmap)
2- استفاده از Gradient map:
یکی از ساده ترین روش هاست و کافی است که یک گرادینت متریال (شیب رنگ) از سیاه تا خاکستری بسازید و به عنوان بگراند استفاده کنید:
2-1 -برنامه مکس را باز کنید و عدد 8 را بزنید تا کادرEnviroment and Effects بازشود. روی دکمه None دابل کلیک کنید و از کادر باز شده گزینه Gradient را انتخاب کنید.
2-2 - متریال گرادینت را با کلیک و درگ به داخل یکی از پالت های خالی کادر منریال دیتور بی اندازید.میتوانید آنجا روی شیب رنگ و نقاط شروع و پایان و ... بگراند را تنظیم کنید
نصاویر نمونه با استفاده از روش 4( گرادینت)
ایجاد کردن آسمانی واقعی در تری دی مکس،آموزش ساخت دریا + آسمان در 3d max،ساخت آسمان در max،ساخت تری دی آسمان - 3dmax،ساخت Sky در 3ds Max،طراحی آسمان در تری دی مکس،تکسچر آسمان،آموزش ساخت آسمان ابری
نحوه ساخت صحنه آسمان شب تاریک و پرستاره در 3dmax