آموزش ساخت آسمان  background در مکس

در اینجا یه آموزش ساده و کاربردی برای ساخت آسمان (background) در تری‌دی‌مکس (3ds Max) هست که می‌تونی برای صحنه‌های رندر شده‌ات استفاده کنی: 🌤️✨

🎨 مرحله 1: باز کردن محیط Environment

  1. دکمه‌ی 8 روی کیبورد رو بزن (یا از منوی Rendering > Environment)
    📂 این پنجره Environment and Effects رو باز می‌کنه.

🌅 مرحله 2: اضافه کردن عکس آسمان

  1. تو قسمت Environment Map روی دکمه‌ی None کلیک کن.

  2. از لیست، Bitmap رو انتخاب کن. 🖼️

  3. تصویر دلخواه آسمان (sky HDRI یا jpg) رو از سیستم انتخاب کن. 🌄

🧭 مرحله 3: تنظیم پس‌زمینه

  1. مطمئن شو که گزینه‌ی Use Map تیک خورده باشه ✅

  2. حالا برای اینکه آسمان توی نمای ویوپورت هم دیده بشه:

    • وارد نمای Perspective شو

    • کلید Alt+B رو بزن

    • تیک Use Environment Background رو فعال کن ☁️

💡 نکات اضافی:

  • اگر از V-Ray استفاده می‌کنی، می‌تونی از V-Ray Dome Light با HDRI استفاده کنی که نور واقع‌گرایانه‌تری می‌ده. 🌞

  • توی رندر نهایی با V-Ray هم، نتیجه خیلی طبیعی‌تر خواهد بود! 🔥

روش ساخت آسمان (background) در 3ds max:

یکی از مهمترین چیزهایی که در رندرهای خارجی (Exteriors) با اون مواجه هستیم،آسمان یا بگراند پروژه است.بگراند باید با کیفیت و متنوع باشد.به راحتی قابل تنظیم و تغییر باشد.

  1. استفاده از پلاگین تخصصی ساخت آسمان.
  2. استفاده از Gradient map.
  3. استفاده از یک استوانه و Vray Lightmap.
  4. استفاده از HDRI
  5. استفاده از Vray sun & Sky

................................................................................................................................

  • استفاده از Vray Lightmap:

1-در ابتدا یک استوانه از نمای Top با شعاع حدود 500 متر و ارتفاع حدود 250 متر بسازید.این ابعاد بستگی به تناسب طول و عرض بگراند شما دارد.

2-از لیست Modifiers ، گزینه Editable Poly را انتخاب کنید.

3- عدد4 را انخاب کنید تا به حالت زیر شیع پولیگان بروید و صفحات بالا و کف استوانه را انتخاب و Delet کنید.

4-مودیفایر شل(shell modifier) را با ضخامت 1 متر به استوانه دهید.(این کار باعث مخفی شدن صفحات سیاه پشتی میشود)

5-از کادر متریال ادیتور گزینه ویری متریال ادیتور را انتخاب و به استوانه اعمال کنید.

6-به ویری متریال بروید و عکس مخصوص بگراند خود را به عنوان دیفیوز(Diffuse) به آن اعمال کنید.

نصاویر نمونه با استفاده از روش 3 (Vray Lightmap)


2- استفاده از Gradient map:

یکی از ساده ترین روش هاست و کافی است که یک گرادینت متریال (شیب رنگ) از سیاه تا خاکستری بسازید و به عنوان بگراند استفاده کنید:

2-1 -برنامه مکس را باز کنید و عدد 8 را بزنید تا کادرEnviroment and Effects بازشود. روی دکمه None دابل کلیک کنید و از کادر باز شده گزینه Gradient را انتخاب کنید.

2-2 - متریال گرادینت را با کلیک و درگ به داخل یکی از پالت های خالی کادر منریال دیتور بی اندازید.میتوانید آنجا روی شیب رنگ و نقاط شروع و پایان و ... بگراند را تنظیم کنید

نصاویر نمونه با استفاده از روش 4( گرادینت)

ایجاد کردن آسمانی واقعی در تری دی مکس،آموزش ساخت دریا + آسمان در 3d max،ساخت آسمان در max،ساخت تری دی آسمان - 3dmax،ساخت Sky در 3ds Max،طراحی آسمان در تری دی مکس،تکسچر آسمان،آموزش ساخت آسمان ابری

ساخت بگراند عکس vray

نحوه ساخت صحنه آسمان شب تاریک و پرستاره در 3dmax