روش ساخت فواره آب و آبشار: workflow in Creating A Water Fountain in 3dMax

Particle System سیستم های ذره ای :

1-فایل تمرین fountain_start.max را دانلود و فایل model fountain .3ds را دانلود کنید.یا با توجه با مدلی که ساختید فواره آب خودتان را بسازید.units را روی متریک و متور رندر را روی scan line قرار دهید.برای تست رندر از متور رندر اسکن لاین استفاده میکنیم.

2-از command panel گزینه particle system و super spray را از منوی particle system انتخاب کنید.

آن را هر جایی از دیدگاه ها Drag کنید تا آیکون آن ایجاد شود(دورتصویرآیکون بافلشروبه بالا).جایی قرارش بدهید تا بتوانید آن را ببینید و به راحتی رویش کار کنید.در نمای Top آن را تا مرکز stone fountain model حرکت دهید.و در نمای چپ آن را تا بالاترین نقطه سنگ آبنما بالا ببرید.

3- تا spray icon در حال انتخاب است به پنل modify بروید و چند پارامتر اصلی را که در تصویر زیر آمده، تغیییر دهید.حالا لغزنده زمان را حرکت دهید و به frame 10 ببرید.

میتوانید ببینید که fountain works چطور کار میکند.اگر چه میتوانید بعضی پارامترها را به دلخواه هود تغییر دهید.برای اینکه آموزشمان خیلی پیچیده نشود،بگذارید بعضی پارامتر ها روی حالت پیش فرض(default)بماند.

Off Axis:روی زاویه پخش شدن ذرات روی محو عمودی تاثیر دارد.نسبت به محور Z

Spread:روی گسترش ذرات به دور از بردار انتشار (emission vector) تاثیر دارد.در امتداد محور X

Off Plane:روی زاویه انتشار نسبت به محور Z تاثیر میگذارد.این گزینه بی تا ثیر خواهد بود اگر Off Axis روی 0.0 باشد.

Spread:روی قدرت پخش شدن ذرات روی محو عمودی تاثیر دارد.

Speed:سرعت ذراتدر هنگام تولد،درواحددر هر فریماست.

Variation:روی درصد ازگوناگونی ذرات، بهسرعتانتشاربرایهریکازذره.

4- وقتی لغزنه زمان را حرکت میدهید،بیشتر ذرات به بالا میروند.بیایید آن را اصلاح کنیم.در منوی Command panel به قسمت Space Warps بروید.سپس دکمه Forces و از لیست Gravity را انتخاب کنید.

حالا در نمای بالا، یک نقطه دلخواه را کلیک کنید.سپس در نمای بالا، gravity icon را به سمت بالای فواره آب حرکت دهید.تا آنجایی که آب بالا خواهد آمد.

وقتی آیکن gravity انتخاب است، به منوی اصلی بروید و bind to Space Space Warp را انتخاب کنید.آن 2 را به هم پیوند(link) دهید.سپس چند پارامتر اصلی را تنظیم کنید.

Strength: رفتار نیروی روبه بالای super spray را تعیین میکند.برای مقادیر بالا،ذرات ناگهانی پایین میافتند.برای مقادیر پایین،مقدار کمتر ذرات سقوط میکنند.با مقادیر مختلف قدرت آن، بازی کنید تا به دلخواه تام تنظیم شود.

Decay:وقتی روی 0.0 تنظیم باشد،Gravity space warp

شبیه سازی آتش باد مه دود بخار با استفاده از سیستم های ذره ای تری دی مکس

آموزش ساخت برف ویری تری دی با استفاده از سیستم های ذره ای تری دی مکس