آموزش نحوه کار VRay Sun and VRay Sky
نور مخصوص ویری سان اسکای VRay Sun and VRay Sky
نور VRaySun و VRaySky ویژگی های جدیدی هستند که توسط متور رندر ویری، فراهم شده است. وکار آنها شبیه سازی نور خورشید و محیط (environment) دقیقا مانند زمین، است.این دو با هم هماهنگ هستند،یعنی با جابه جایی نور خورشید(ویری سان) رنگ و نورآسمان(ویری اسکای) تغییر خواهد کرد.
پارامترهای VRaySun:
ویری سان در پانل (Create - Lights - VRay) است.همچنین میتوانید از آن به عنوان خورشید در Daylight system استفاده کنید.
Enabled: فعال یا غیر فعال شدن نور.
Invisible: مرئی یا مرئی نبودن نور.
affect diffuse: این پارامتر جایی را تعیین میکند که VRay Sky روی دیفیوز پروپرتیس متریال، تاثیر میگذارد.
affect specular: این پارامتر جایی را تعیین میکند که VRay Sky روی براقیت پروپرتیس متریال، تاثیر میگذارد.
cast atmospheric shadows:وقتی فعال باشد،atmospheric effects در صحنه سایه ایجاد میکنند.مقادیر پایین آسمان آبی و پاک و
Turbidity :این پارامتر میزان گردو خاک موجود در هوا و رنگ Sun and VRay را تعیین میکند.مقادیر پایین آسمان آبی و پاک و مقادیر بالا، آسمان را کثیف و پر از گردوغبار و به رنگ نارنجی تبدیل میکند.
Ozone: این پرارامتر روی رنگ خورشید تاثیر میگذارد.مقدار قابل تعیین برای این پارامتر، بین 1-0 است.مقادیر کوچک تر خورشید را متمایل به رنگ زرد و مقایدر بزرگ تر آن را آبی میکند.
Intensity multiplier: ضریب یا قدرت نور VRay Sky است.زمانی که مقدار نور به طور پیش فرض در صحنه خیلی زیاد است، میتوانید از این پارامتر برای کاهش آن استفاده کنید.
Size multiplier: این پارامتر کنترل کننده اندازه نور قابل مشاهده است که در صحنه، دروربین ها انعکاس ها و مقدار بلوری بودن، سایه نور و ... .
Filter color:این گزینه به کاربر اجازه میدهد تا رنگ نور Sun and VRay Sky را به رنگ زمینه صحنه شیف کند
Shadow subdivs:تعداد سمپل ها را برای سایه های محیطی(area shadow) کنترل میکند.تعداد نمونه های بیشتر، سایه با کیفیت تر ولی بازمان رندر بالاتر ایجاد میکند.
Shadow bias:سایه را به سمت جسم تا خارج از آن انتقال میدهد.اگر مقدار bias value خیلی پایین باشد،
Photon emit radius:
پارامترهای VRaySky:
مپ تکسچر ویری سان، مخصوص به کارگیری برای environment map است.که هر رو آنها در3dsmax کادر محاوره ای environment هستند.و رفتار آنها دقیقا مانند HDRI environment map است.ظاهر نور ویری سان، با تغییر مکان نور ویری اسکای تغییر خواهد کرد.
Manual sun node:
Sun node
Sun turbidity
- Sun ozone
- Sun intensity multiplier
- Sun size multiplie
- Sun size multiplier
- Sun invisible
- Sky Model
- Indirect horiz. illum
دوره آموزش نورپردازی در تری دی مکس به صورت گام به گام