تعریف Vray ies Lights :

نورای IES در حقیقت فایلهای اطلاعات نوری هستند که در نورهای photometric و گروه Vray Ies کاربرد دارند.انوع نور مصنوئی مانند چراغ قوه انواع پروژکتور و ... را نظر بگیرید،همه آنها نور یکسان و یک شکلی ندارند زیرا نوری که میدهند به نوع منبع نوری،ابعاد دهانه پروژکتور،فاصله منبع نوری تا دهانه چراغ و ... بستگی دارند.حالا اگر ما بخواهبم نورهای متفاوتی درمکس داشته باشیم،باید بر روی گزینهایی که در داخل خود photometric و VrayIes هستند کار کنیم،که خود این میتواند تا حدی وقت گیر و پیچیده باشد.

در 3dmax این قابلیت وجود دارد که این تنظیمات را با فرمت Save iesکرد و شرکت هایی مانند اورموشن در این زمینه پیشگام هستند.

آموزش کار با فایل های Ies:توسط شرکت اورموشن

1. First we have to change units of our scene to Centimeters.

1. در ابتدا باید سیستم یونینز مکس رو روی سانتی متر قرار بدهیم.

2. Next we set Grid Spacing.

2. فاصله گذارهای اسپی سینگ رو تنظیم کنید.

3. In top view we create the shape of room - using basic Line.

3. در نمای بالا شیپ(خط 2بعدی) اتاق رو بکشید-و از خطوط پایه استفاده کنید.

4. Next we have to add Extrude modifier to our new object with Amount = 260 cm

4 - به شیپ دوبعدی یه مودیفایر اکسترود با مقدار 260 سانت بدید.

5. Now, lets convert our object to editable poly. To make this we have to clik right mous button and choose Convert To: Convert To Editable Poly.

5- حالا آبجکت رو انتخاب و تبدیل به ادتیبل پولی کنید.

6. Now select all polygons and invers them using Flip function.

6. عدد 4 رو بزنید و به حالت زیر شیئ پولیگان برید و همه صفحات رو انتخاب و دکمه فلیپ رو بزنید.

7. With all polygons selected we have to cut our object - red arrows - using Quick Slice tool.

7. باید بعضی از قسمت های پولیگان رو ببریم پس در حالی که همه پولیگانها در حال انتخاب هستند،دکمه کوییک اسلایس رو بزنید.

8. Now choose marked polygon.

8- حالا پولیگانها(صفحات)نشان داده شده را انتخاب کنید.

9. Use Extrude tool with Extrusion Height set on -25 cm. After extrusion we have to delete this polygon. Thanks to this we made a place for some basic window.

9. درحالی که صفحه نشان داده شده در حال انتخاب است، دکمه اکسترود با مقدار 25-سانت را برنید.بعد از اکسترود،آن یک پلیگان را دلیت کنید.تشکر از این صفحه که یک جایی برای یک پنجره ساخت.

10. In front view, using rectangle 3 times, we have to draw our primitive window. Remember to turn Start New Shape option off - thanks to this our 3 objects will be connected.

10-در نمای جلو،برای ایجاد مقدمات پنجره 3بار ریکتنگل(مستطیل)بکشید.و به خاطر داشته باشید که گزینه ایجاد شیئ جدید خاموش باشد.تشکر از این صفحات که 3 آبجکت ما رو به هم وصل میکند.

11. Now we add a simple Plane - it will be our glass - and we place it exactly like it is shown on the image below.

11.حالا یه صفحه پلان ساده رو که بعدا شیشه پنجره میشود ،بکشید.و دقیقا همون جایی که در تصوریر نشان داده شده بگذاریدش.

12. یک دوربین بسازید Create a Camera

13. Now, we have to add correct material ID to applicable polygons - everything is shown on next 3 images.

13. حالا متریال ای دی(نام گذاری عددی که روی پلیگان ها انجام میشود) درست رو به هر پلیگان بدید،همه چی در سه عکس بعد نشان داده شده.

14. Now, it is time to create some materials" ID 1 is a simple vray material with diffuse color RGB=250, this same with ID 2 but with diffuse color RGB=150.

14.حالا وقت ساختن متریال ای دی است.دیفیوز متریال ای دی 1 رو روی 250 و دوم رو 150 بگذارید.

15. Window frame is made with this same material as walls. Glass material you can see below.

15.فریم های پنجره با همین متریال دیوارها ساخته شده است.متریال شیشه که در زیر میبینید.

16. Now it is time to add some furniture to our scene:) I do not want to lose time for modeling them so I'll use already made models from Evermotion collections: Armchairs and table are from Archmodels vol.1 collection, vases, cups, window-blind and sculpture come from Archmodels vol.2 collection and lamps from upcomming Archmodels vol.4

16- حالا وقت اضافه کردن چند مبلمان و آبجکت به صحنه است.از آنجایی که نمیخواهم وقت را با مدل سازی تلف کنم،از مجموعه آبجکت های شرکت اورموشن استفاده میکنم.کاناپه و میزوگلدان را از جلد1 و مجسمه رااز جلد دوم و لامپ را از جلد 4 استفاده میکنم.

17- چند متربال some materials:

18. To light our scene we will use photometrical lights. You will need web file that can be downloaded HERE.So place some light in the scene and give correct path to the web file.

18- برای نورپردازی صحنه مان از نورهای فوتومتریک استفاده میکنیم.به نورهای وب نیاز داریم که در بالای همین صفحه قابل دانلود است.خوب چند نور در صحنه قرار میدهیم و جهت تابش صحیح نور را به آن میدهیم.

19. We want our light to be placed exactly like halogen, so we have to use Align tool. To make it we have to select our light and clik on Align icon or press Alt+A keys on the keyboard. Next we have to choose one of lamp elements (in that case glass of halogen). On the sceenshot you can see all parameters that should be set.

19- می خواهیم نورهایمان درست جای نورهای هالوژن باشند،پس از دستور Align استفاده میکنیم.برای این کار نور را انتخاب و روی دستور Align کلیک میکنیم.بعد روی یکی از اجزای لامپ کلیک میکنیم(در اینجا،روی شیشه هالوژن).در تصویر زیر تمام پارامترهایی که باید تنظیم کنید نشان داده شده است.

20. It could happend that you will have to rotate the light for 180 deegree. In that case remember to change coordinate system to Local

20- میتوانید نور را 180 درجه بچرخانید.درنظر داشته باشید که در این حالت سیستم مختصات روی موضعی است.(لوکال)

21. Next we have to make this same for all other halogens and lamps in the room.

21- حالا باید این تنظیمات را روی بقیه نورهای هالوژه موجود در صحنه انجام دهیم.

22. Now it is time fo rendering options. Press F10, and choose Vray as a renderer (I used version no.1.47.03). On the screens below you can find all rendering settings.

22- حالا زمان نتظیمات کادر رندر است.دکمه f10 را بزنید و Vray را به عنوان موتور رندر جاری انتخاب کنید.در تصویر زیر میتوانید تمام تنظیمات مورد نیاز را ببینید.

23. And here you can see our final results.

23- و اینجا میتوانید نتیجه کار نهایی را ببینید


فايل ها و تنظيمات آماده IES براي 3Dsmax،استفاده از نور IES در رندر vray،بانک ies نور های فتومتریک آماده،اطلاعاتي در مورد فايل IES،مجموعه کامل منبع نور IES Light Source Complete Collection،نورپردازی و رندرینگ - IES Light In Vray،آموزش استفاده از نورهای IES،سوال درمورد ies - light ،Creator ies،Download IES lights، Using the V-Ray IES light in 3dmax